Reklama Gillette wywołała burzę medialną. Tak łatwo urazić “prawdziwego” mężczyznę?

Reakcje na najnowszą reklamę Gillette udowodniły, że choć czasy się zmieniają, to wciąż żyjemy w świecie pełnym stereotypów.  Reklama maszynek do golenia miała zachęcić mężczyzn do bycia lepszymi wersjami samych siebie. Jej głównym celem było promowanie pozytywnych przykładów, jaki prawdziwy mężczyzna powinien być. Niestety, spora część odbiorców odebrała spot jako uwłaczający oraz szerzący nienawiść do osób płci męskiej. 

Reklama Gillette: gdzie się podział dystans do siebie?

Firma Gillette postanowiła pobawić się nieco konwencją i zrobiła  krótkie podsumowania najgorszych męskich zachowań.  Początek spotu to nic innego jak nawiązanie do akcji #MeToo i przypomnienie wielu sytuacji, kiedy mężczyźni nie zachowywali się tak, jak należy. Jednak, jeszcze nic straconego – Gillette wierzy, w to co najlepsze w mężczyznach i jest przekonana, że mają oni wiele do zaoferowania. Od dziś będzie lepiej, bedzie tak, jak należy, a męska siła będzie wykorzystana w lepszy sposób. I o co to całe “halo”?

We Believe: The Best Men Can Be

Reklama jest przewrotna i daleka od przyjętych konwencji. Ale o to chodzi w spotach, aby zaskakiwały. Reklamy maszynek do golenia nigdy nie miały jakichś gigantycznych zasięgów, ale to właśnie po nie sięgają dorastający chłopcy, kiedy zaczynają interesować się tematem męskości.  Dlatego nie o zasięgi tu chodzi, ale o ideę – zmianę sposobu myślenia i promowanie lepszych wzorców. To już coś. Całkiem dobry początek.

Reklama Gillette: Boys will be Boys
Reklama Gillette: Boys will be Boys
Reklama Gillette: They're watching us
Reklama Gillette: They’re watching us

Męskość może być toksyczna

Istnieje termin “toksyczna męskość”. Odnosi się on do społecznych ról płciowych, które mogą okazać się ograniczające, czy wręcz krzywdzace. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne w jednym ze swoich raportów ogłosiło, że tradycyjne wzorce męskości są już passe i najwyższy czas je zmienić.

W rzeczywistości, maja bardzo szkodliwy wpływ na zdrowie mężczyzn i rozwój chłopców. W raporcie czytamy: “Wykazano, że tradycyjna ideologia męskości ogranicza rozwój psychiczny mężczyzn, ogranicza ich zachowanie, powoduje konflikt roli płci oraz negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne i zdrowie fizyczne”. Takie postrzeganie ideału prawdziwego mężczyzny skutkuje najczęściej tłumieniem emocji, zastraszaniem, a nawet molestowaniem. Nowy spot Gillette niejako punktuje te wszystkie wzorce toksycznej męskości i zmusza widza do refleksji nad tym, jaki przykład powinniśmy dawać dorastającym chłopcom.

A może by tak ponad podziałami?

Reklama składa się z dwóch części. W pierwszej pojawiają się flesze akcji #MeToo i mężczyźni mówią niemalże chórem, że istnieje przyzwolenie na tego typu zachowanie, bo przecież to oczywiste, że mają to w genach: “boys will be boys” (“chłopcy zawsze będą chłopcami”). Widać to podczas scenki, kiedy ojcowie widzący bójkę chłopców, zamiast interweniować, usprawiedliwiają ich zachowanie tą przebrzmiałą frazą. W drugiej części, mężczyźni są nieco bardziej postępowi i starają się zatrzymać cykl nękania, znęcania się i niepotrzebnej agresji. To od nas uczą sie młodzi. Przekażmy im coś więcej niż stereotyp.

Gillette - We Believe
Gillette – We Believe

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *